Praca zawodowego kierowcy ciężarówki w obszarze międzynarodowym to zadanie wymagające wytrwałości i zaangażowania. Zwłaszcza ci kierowcy, którzy operują w systemie przerzutów, bez konieczności powracania do bazy, muszą zmierzyć się z wyjątkowymi wyzwaniami. Systemy pracy, takie jak 3/1, 4/1 i 6/2, stanowią podstawę organizacji ich czasu pracy. Ale co tak naprawdę oznaczają te nazwy? Czym jest system pracy kierowców?
- Czym jest omawiany w artykule system (cykl) pracy?
- Systemy pracy kierowców ciężarówek
- Który kierowca powinien rozważyć pracę w cyklach?
Praca jako kierowca ciężarówki w Niemczech to nie tylko wyzwanie, ale też możliwość rozwoju zawodowego. Poznaj systemy pracy 3/1, 4/1, 6/2, ich znaczenie oraz wymagania. Dowiedz się, jak te systemy wpływają na życie zawodowe i osobiste kierowców, a także kto najlepiej odnajdzie się w pracy w cyklach. Szukasz: praca jako kierowca C+E w Niemczech? Dołącz do Adler-HR! Zadzwoń pod numer: +48 787 910 422 lub odwiedź naszą stronę kontaktu. Mamy dla Ciebie pracę jako kierowca!
Czym jest omawiany w artykule system (cykl) pracy?
System pracy to struktura organizacji czasu pracy, która określa, jak długo kierowcy pracują i ile mają czasu wolnego. Wprowadzony przez niemieckich pracodawców, ma na celu ułatwienie pracy dla kierowców mieszkających za granicą, którzy nie mogą regularnie wracać do swoich domów po zakończeniu tury.
Najpopularniejsze systemy pracy kierowców to:
- System 2/1: Kierowca pracuje przez dwa tygodnie, a następnie ma jeden tydzień wolnego. Po przerwie powraca do pracy na kolejne dwa tygodnie.
- System 3/1: W tym systemie kierowca pracuje przez trzy tygodnie, po czym ma tydzień wolnego.
- System 4/1: Kierowca wykonuje cztery tygodnie pracy, a potem ma tydzień wolnego.
Praca bez systemu oznacza, że kierowca pracuje na stałe, najczęściej od poniedziałku do piątku. Jest to najlepsza opcja dla kierowców, którzy mieszkają na stałe w Niemczech i nie potrzebują regularnych przerw na podróże do swojego rodzinnego kraju.
Systemy pracy kierowców ciężarówek
Co tak naprawdę oznaczają te nazwy?
- W systemie 3/1 kierowca pracuje przez trzy tygodnie, po czym przysługuje mu tydzień przerwy.
- W systemie 4/1 kierowca spędza na trasie cztery tygodnie, po których przewidziany jest tydzień wolnego.
- System 6/2 to sześć tygodni intensywnej pracy, a potem dwa tygodnie zasłużonego odpoczynku. Systemy 8/2 są rzadkie i spotykane tylko w wyjątkowych przypadkach.
Odpoczynek między kursami często jest nazywany „urlopem”, ale to nie jest typowy urlop wypoczynkowy. Kierowcy mają do niego prawo niezależnie od liczby dni spędzonych na przerwach od jazdy. Dodatkowo, jeśli siedziba pracodawcy znajduje się za granicą, podróże do i z bazy mogą pochłonąć dodatkowe dwa lub trzy dni.
Osoby pracujące w firmach transportowych, szczególnie tych zlokalizowanych poza granicami Polski, muszą być przygotowane na to, że po okresie przerwy pracodawca może im przydzielić inny pojazd. To dodatkowe źródło stresu, ponieważ wymaga dostosowania się do nowego sprzętu i przetestowania go przed rozpoczęciem jazdy.
Innym wyzwaniem związanym z pracą w systemie zmianowym jest rozłąka z rodziną. Praca na długich trasach to próba dla zaufania i więzi rodzinnych. System ten najlepiej sprawdza się w przypadku osób, które nie założyły jeszcze rodziny, są introwertykami lub nie planują zakładać rodziny.
Który kierowca powinien rozważyć pracę w cyklach?
Systemy pracy 3/1, 4/1 i 6/2 stają się szczególnie atrakcyjne, gdy kierowca wykonuje długie międzynarodowe trasy. Kierowcy spędzają większość czasu w swoim pojeździe, który staje się niemal ich drugim domem. Osoby zdecydowane na pracę w tych systemach mogą liczyć na znacznie wyższe zarobki niż kierowcy pracujący na trasach krajowych lub wracający do bazy co weekend. W systemach 3/1 i dłuższych lepiej sprawdzają się doświadczeni kierowcy, gdyż są one bardziej wymagające.
Doświadczeni, gotowi do działania i zorganizowani kierowcy mają większe szanse na przyjęcie do pracy na długich trasach. Dla młodych kierowców wymaga to dodatkowego okresu adaptacji do zawodu. Praca na długich trasach jest odpowiednia dla osób, które nie lubią rutyny i monotonii pracy w stałych godzinach. Każdy dzień jest pełen nowych wyzwań i możliwości ich pokonania.
Praca kierowcy ciężarówki na długich trasach daje szansę na zwiedzanie świata, choć czasem może nie być wystarczający, aby odwiedzić wszystkie miejsca, które chcielibyśmy zobaczyć. Niemniej jednak to stanowi wspaniałą okazję do eksploracji różnych zakątków i zdobywania niezapomnianych doświadczeń na drodze.